Hallå….Martin Thilander, vd på Ingelsta Kalkon
– Vi har inte etablerat något nytt sedan 2004 så nu är det dags. De senaste åren har vi mest jobbat med att utveckla våra kanaler till dagligvaruhandeln så vi har inte haft någon tid över. Sedan ska man hitta rätt geografiskt läge och det ä’r inte lätt när det är högkonjunktur men nu har vi lyckats.Hur stor blir butiken?– Den blir på 300 kvadratmeter och vi koncentrerar oss främst på färdiga måltidslösningar för där har vi en stor ökning, den har varit enorm. Men vi kommer också att exponera en mindre del av vårt delikatessortiment.Vad säljer ni till kedjorna?– Det är korvar, kassler och köttbullar. Många ser på kalkon som den stora klumpen som ska in i ugnen men vi vill visa allt man kan göra med köttet. Numera finns vi på alla kedjor utan Lidl och netto och utvecklingen har varit stabil.Varför gillar vi kalkon?– Konsumtionen i Sverige är egentligen ganska låg jämfgört med våra nordiska grannländer. I Sverige ligger konsumtionen på 1 kilo per person och år och i övriga norden ligger den på 3-4 kilo. Men vi ser en stor ökning och den är stabil så vi är inte rädda för de dåliga tiderna. Förra året såg vi en ökning på 30 procent.Camilla Myrsten