23948sdkhjf

Hallå….Morgan Bråse, kvalitetsansvarig på Klädesholmen Seafood

Det är midsommar nästa vecka, vad betyder det för er?

– Det betyder väldigt mycket för oss för det är en av årets två största högtider och då vill folk ha vår matjessill. Den andra högtiden är jul men då vill de ha flera olika varianter. Det börjar gå åt det hållet på midsommar också men än så länge är det matjes som är störst.Vilken högtid är störst?– Det är julen.Hur många burkar säljer ni till midsommar?– Vi säljer sex miljoner burkar av matjessillen men sedan säljer vi även andra burkar men jag har inga exakta siffror på det.Hur har utvecklingen varit för företaget?– Den har varit positiv sedan starten 2001. Mellan åren 2007-2008 hade vi en ökning på 13 procent.Ser du någon silltrend?– Ja en trend är att sillätandet ökar och det kan man koppla till debatten om hur nyttigt det är att äta sill. De traditionella sorrterna är stabila men sedan lanserar vi nya sorter men de försvinner ofta efter några år. I år har vi presenterat fänkål och akvavit men vi vet inte hur den går för den introducerades den 6e juni.Hur går det för ungdomarna och sillen?– Ungdomar äter sill vid högtider men däremellan äter de inte någon sill. Det vore positivt om vi kunde få dem att äta sill vid andra perioder. Äldre människor äter sill året om och det tycker vi är bra.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079