23948sdkhjf

Bra försäljning i maj

Försäljningen i de fyra stora dagligvarublocken ökade med i genomsnitt 2,1 procent i volym förra månaden.

I löpande priser blev ökningen 3,2 procent, visar Fri Köpenskaps marknadsanalys.Ica klarade sig bättre än genomsnittet med en volymökning med 3,0 procent på samtliga enheter och med 2,6 procent på jämförbara. Maxibutikerna var den profil i Icafamiljen som hade den i särklass starkaste utvecklingen i maj med en ökning på 10,2 procent respektive 7,4 procent.Volymökningen för kooperationen på samtliga enheter stannade enligt skattade siffror på 0,8 procent. De kooperativa stormarknaderna gjorde dock ett ryck och nådde en ökning med 2,3 procent. För Konsum, Nära och Extra gick det betydligt trögare.Axfoodgruppen totalt ökade med 0,5 procent på samtliga enheter och hade nolltillväxt på jämförbara. Lågpriskedjan Willys hade en bra månad medan Hemköp noterades för minustal över hela linjen, i synnerhet de egenägda butikerna.Bergendahls ökade med hela 9,5 procent på samtliga enheter och med 5,8 procent på jämförbara. Vibutikerna, som tills vidare ingår i Bergendahlssfären, tappade stort på samtliga enheter, men nådde en ökning med 1,5 procent på jämförbara.Ackumulerat för januari-maj i år är volymökningen för de fyra dominerande blocken i genomsnitt 1,1 procent. Mätt i löpande priser är ökningen 4,6 procent.Fri Köpenskap återkommer i augusti med en utförlig marknadsanalys av det första halvåret.Johan Sedenius

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063