23948sdkhjf

Delar ut delar av bryggeri

Brittiskbaserade bryggerikoncernen SAB Miller planerar att dela ut 10 procent av sin verksamhet i Sydafrika. Mottagare är de anställda, en välgörenhetsorganisation och  ägare till butiker och krogar som säljer företagets produkter. Totalt handlar det om värden på sex miljarder kronor.

SAB, står för South African Breweries, och var från början en sydafrikansk angelägenhet men växte sedan och köpet av amerikanska bryggeriet Miller, var det sista stora förvärvet och det förvandlade bolaget till ett av världens största bryggerier.Sedan apartheidregimen i Sydafrika föll har stora företag förväntas sälja ut en del av sin verksamhet till den svarta ursprungsbefolkningen.SAB Miller har 9 000 anställda i Sydafrika. 80 procent av dem är svarta. De erbjuds fyra procent, ägare till restauranger och butiker erbjuds lika mycket, men de får betala en del för sina andelar. De återstående två procenten går till en välgörenhetsorganisation som jobbar i särskilt utsatta områden.Bland SAB Millers mer kända märken märks Coors, Grolch, Millers, Pilsner Urquell och Snow, som är ett av Kinas absoluta störta ölmärken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068