23948sdkhjf

Heineken klarar volymtapp

Holländska bryggerikoncernen Heineken presenterar ett  bra bokslut för första halvåret. Rörelsevinsten har ökats  samtidigt som volymerna  i jämförbara verksamheter har minskat.

Det är prisökningar och kostnadsbesparingar som är hemligheten bakom den ekvationen. Omsättningen steg med 11 procent till 7 147 miljoner euro och rörelsevinsten ökade med 7,4 procent till 99 miljoner euro, vilket ger en marginal på knappt 14 procent.Varumärket Heineken tappade 4,7 procent i volym.Styrelseordförande Jean-François van Boxmeer skriver i en kommentar att det är styrkan i de egna varumärkena som räddar marginalerna och att det rigorösa arbetet med kostnadsbesparingar har givit en snabb effekt och att man redan sparat 120 miljoner euro. Minskade investeringar och bättre kontroll över över utgifter har förbättrat kassaflödet rejält.Han påpekar dock att det inte är frågan om stopp för satsningar - de sker där de ger lönsamhet, det visar bland annat utvecklingen i Afrika.När det gäller prognosen för helåret är Heineken fortsatt försiktiga med förutsägelser och pekar på att ölvolymerna globalt kommer att sjunka till följd av lågkonjunkturen. Däremot tror man att nedgången vid årsvisa jämförelser kommer minska mot slutet av året, helt enkelt för att man då möter mindre utmanade siffror.Men marginalerna kommer fortsätta att förbättras och bryggeriet tror på en ökning av nettovinsten på hela året att bli upp mot tio procent ”at least high single digit.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082