Hallå….Peter Joon, vd för Leksandsbröd
– Vi har i två till tre års tid haft brist i produktionen. Det innebär att vi har fått bromsa marknaden för att få volymerna att räcka till. Vår säljkår har haft orderförbud för att vi ska ha full kapacitet att leverera och upprätthålla full servicegrad mot våra kunder. Nu har vi kunnat bygga upp ett lager för att följa med efterfrågan. När det gäller marknadsföringen så ser jag inga problem vi drar i gång en stor kampanj där vi belyser våra mervärden.Vilka är det?– Det är att vi baserar brödet på svensk råg som odlas i närområdet och ingen råg här har fått åka mer än 34 mil och det vet vi att marknaden efterfrågar starkt. Hur ser konkurrensen ut det har ju kommit in en del nya aktörer?– Visst det har det gjort men det är vi och Wasabröd som står för basproduktionen. I dag har vi en marknadsandel som ligger på cirka 24 procent, enligt de senaste siffrorna. Premiumsegmentet ser jag fortfarande som en nisch men vi har Vikabröd som vi äger och där gräddas kakorna för hand. Det är många som vill ge intryck av att de jobbar så men det är få som verkligen gör det.Har ni knäckt några nya idéer på sista tiden?– Ja, det har vi men det har varit lite tufft för det har varit helt stopp i produktionen men nu har vi nyligen presenterat vårt nya sortiment som heter Bagarns i smakerna havre, lin och kardemumma.Camilla Myrsten