23948sdkhjf

Hallå….Rikard Ohlin, köpman på Silleruds Livsmedel i Värmland

Din butik är först ut med att arbeta med Landsbygdsservice. Vad innebär det för din del?

– Det innebär att alla glesbygdsbutiker får en bättre service och att vi stärker landsbygdsbutikernas möjligheter att finnas kvar på sin ort. Jag har på olika sätt sysslat med ombudskap och det är viktigt att det inte tar överhanden utan blir ett komplement. Det får inte ta för lång tid utan ska ge överlevnadskraft.Behöver du sätta till extra resurser?– Vi får en halvtidstjänst som betalas av projektet med länsstyrelsen i Värmland som medfinansiär. Antingen blir det någon av mina anställda som får ta den eller också blir det en utomstående. Projektet bottnar i att det inte finns så mycket kommunal service kvar i mindre kommuner och ofta finns det inga personer att vända sig till. Jag kommer att representera både skattemyndigheten och försäkringskassan. Men projektet är brett så vi kommer erbjuda service som gör att kunderna kan göra allt ifrån att beställa biljetter till att göra polisanmälan. Det som gör det möjligt är att vi har tekniken i dag och det hade vi inte för tio år sedan. Vår målsättning är att kunna ge så bra service att folk känner att de kan flytta ut på landet.Vad tycker kunderna?– De är väldigt positiva men det är ett pilotprojekt än så länge så vi vet inte riktigt var vi hamnar i slutändan. Vi kanske blir nya resurser för områden som vi inte tänkt på ännu. Längre fram ska vi genomföra en enkät bland kunderna så får vi se vad den ger.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11