– Med prisutdelningen på Dagligvarugalan vill vi uppmärksamma alla framgångsrika personer och företag i branschen. Att dela ut priser i tio olika klasser ger oss också möjligheten att lyfta fram och hylla aktörer och företeelser som annars inte får tillräckligt med uppskattning, säger Åke Rosengren, chefredaktör för Fri Köpenskap.Nedan följer vinnarna i de olika klasserna och juryns motivering:Årets Rookie: MiddagsfridEn personal matshopper som gör det möjligt att leva det liv som många vill göra i samklang med dagens värderingar kring ekologi, årstidsbaserade råvaror och närproducerat.Årets butikHemköp Ryd LinköpingUtstrålar matglädje med ett brett sortiment och en elegant och funktionell butiksdesign. En entreprenörsdriven butik som fått en personlig prägel med sitt utbud och service.Årets miljöpris Ica IMS / Fagerhult Retail LightingDriver ett projekt för energieffektiv belysning i dagligvarubutiker som visar att miljöarbete handlar om långsiktigt åtagande där omsorg om detaljer har effekt på helheten.Årets säkerhetslösningReitan ServicehandelHar tack vare ett brett säkerhetsarbete lyckats minska antalet rån mot sina butiker. Det slutna systemet iCash innebär säker kontanthantering även i den lila butiken.Årets Ekologiska prisSju gårdar Har visionen att leverera en produkt som framställs både klimatsmart och med hänsyn till naturens kretslopp och inspirerar andra producenter till samverkan.Årets leverantörLeksandsbröd Har som utmanare till marknadsdominanten utvecklat hela knäckebrödssegmentet. Ett familjeföretag som investerar för framtiden och profilerar sig med sitt miljöarbete och sin starka förankring i hembygden,Årets matinspirationSabisbutikernaBjuder på middagstips till vardag och fest. Tar tillvara på säsongsstarter och spännande nyheter med en matinspiratör i varje butik. Flaggskeppet är Vi Sabis Fältöversten med butikslagad mat av yppersta kvalitet och delikatessdisk utöver det vanliga.Årets förpackning Arta PlastFörenar attraktivitet och nytänkande med en problemlösning för konsumenten. En ren plastprodukt som är lätt att återvinna och kan minska svinnet i hushållen.Årets KampanjSanta MariaHar i lanseringen av kryddserien More visat prov på genomtänkt och konsekvent kampanjarbete. En kampanj som håller ihop hela värdekedjan från design, butiksmaterial, smakrabatter och konsumentbearbetning på ett utmärkt sätt.Årets Tekniska lösningCoop Medmera KvickEn ny teknisk lösning som resulterat i snabbare kassalinje, minskad kontanthantering och ökad kundservice. Kvick-Pilot ger påtagliga fördelar över hela linjen-för kunden och för butiken.