Vill betala mindre för Kravflingor
Kunderna är beredda att betala mer för konventionella frukostflingor än för motsvarande Kravmärkta flingor, enligt en undersökning av Handelns Utredningsinstitut, HUI.
– Det är något överraskande resultat, säger Linda Thunström vid Handelns utredningsinstitut, som genomfört en studie om frukostflingornas olika märkningar.
– Ja, faktiskt. I alla fall utifrån de data jag har sett.
HUI har inte frågat konsumenterna om deras betalningsvilja, utan i
som dessa betingar i butikshyllan.
– Vi har till exempel jämfört två müslisorter som är likartade förutom
Linda Thunström.
Då är resultatet alltså att Kravflingorna är billigare. Resultatet kan
Kravmärkningen erbjuder.
– Vissa kunder uppfattar Kravmärkning som något sämre, eller också
vissa målgrupper uppfattar Kravmärkningen som något positivt som man är
beredd att betala mer för. För att ta reda på det krävs ytterligare
studier där köpmönster inom olika kundgrupper undersöks, säger Linda
Thunström.
Studien om frukostflingor är en del i ett forskningsprojekt med namnet Kommer efterfrågan med Svanen?. Slutrapporten väntas vara färdig i mars 2010.