23948sdkhjf

Vill betala mindre för Kravflingor

Kunderna är beredda att betala mer för konventionella frukostflingor än för motsvarande Kravmärkta flingor, enligt en undersökning av Handelns Utredningsinstitut, HUI.

– Det är något överraskande resultat, säger Linda Thunström vid Handelns utredningsinstitut, som genomfört en studie om frukostflingornas olika märkningar.

Bilden man har som vanlig konsument är ju att Kravmärkt normalt är dyrare. Kan det vara så att frukostflingor är ett undantag?

– Ja, faktiskt. I alla fall utifrån de data jag har sett.


HUI har inte frågat konsumenterna om deras betalningsvilja, utan i

stället jämfört frukostflingor utifrån olika attribut och vilka priser

som dessa betingar i butikshyllan.


– Vi har till exempel jämfört två müslisorter som är likartade förutom

att den ena är Kravmärkt och sett hur priserna skiljer sig åt, säger

Linda Thunström.


Då är resultatet alltså att Kravflingorna är billigare. Resultatet kan

bero på att kunderna prioriterar smak framför de värden som

Kravmärkningen erbjuder.


– Vissa kunder uppfattar Kravmärkning som något sämre, eller också

saknar de kunskap om vad Krav står för. Däremot är det troligt att

vissa målgrupper uppfattar Kravmärkningen som något positivt som man är

beredd att betala mer för. För att ta reda på det krävs ytterligare

studier där köpmönster inom olika kundgrupper undersöks, säger Linda

Thunström.


Studien om frukostflingor är en del i ett forskningsprojekt med namnet Kommer efterfrågan med Svanen?. Slutrapporten väntas vara färdig i mars 2010.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.533