23948sdkhjf

Christina Möller: En gala gör ingen sommar

Galor, seminarier, branschdagar – det vimlar av tillfällen att fira, mingla och utbyta tankar. Det har uppstått en marknad kring behovet av att nätverka och hålla sig informerad.

Christina Möller, f d provkökschef,Coop.Branschdagar och seminarier har ofta fokus på kunskap och aktualiteter. Där finns en tydlig funktion, ett syfte att visa upp och berätta. En gala måste för att fungera ge glans och status. Jag är en ganska flitig gäst på galor inom matbranschen och skillnaderna är stora. Restauranggalan präglas av restaurangfolkets lite temperamentsfyllda yrkesroll. Man kan förvänta sig ett program fyllt av infall och kreativitet. Jag går dit med stor förväntan.Arlas Guldkogala har vunnit respekt genom ett metodiskt arbete för att lyfta yrkeskunnandet i butik och på krog. Själva galan är ambitiös och välregisserad. Det har blivit en attraktion att få en Guldko.Den gala som nått längst är utan tvivel galan Årets kock, som efter en hel dags tävlande slutar med en gastkramande prisutdelning. Galan har gjort professionell matlagning till en tv-sport, om än inte i direktsändning – än. Jag tror man kan dra slutsatsen att om en gala ska bli framgångsrik och långlivad, måste det finnas ett syfte med utmärkelserna som är större än själva galan. Dessutom krävs det ett tävlingsmoment som engagerar i första hand branschen men helst även allmänheten.Galor som lyckats i andra sammanhang är till exempel Idrottsgalan, Guldbaggegalan, Fotbollsgalan och Rockbjörnen. Dagligvarugalan är ett bra initiativ. Vår bransch behöver ökad status och fler utmärkelser för bra hantverk och framgångsrika arbetsinsatser. Därför engagerade jag mig i juryarbetet. Jag tycker att denna första gala blev lyckad, men det krävs en hel del förädlingsarbete för att detta initiativ ska bli bestående. Jag tycker inte att syftet med galan var tillräckligt tydligt för att den ska bli en angelägenhet för branschen.Dessutom är vår bransch inte tillräckligt glamourös för att en gala automatiskt ska bli spännande och kul. Tvärtom. Jag saknade glöden och engagemanget. Alla tackade artigt för sina priser, men ingen blev riktigt själaglad.Som medlem i Måltidsakademien kan jag inte låta bli att fundera över idén att arrangera en Måltidsgala. En gala som utgår från maten och måltiden. Det som är det egentliga syftet med ett besök i en matbutik. En gala som skulle kunna omfatta flera branscher och även ha ett humanistiskt och vetenskapligt perspektiv. Det ena utesluter inte det andra. Många glansfulla och roliga galor är en tillgång för en bransch. Priser och utmärkelser bidrar till att driva utvecklingen. Jag är glad att över att ha medverkat till Dagligvarugalans födelse och ser fram emot fortsättningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062