23948sdkhjf

Chefar över Icas kundlojalitet

När Henrik Patek, Icas chef för relationsmark- nadsföring, handlar gör han oftast på samma sätt varje gång.

Butiken är Maxi Ica vid jobbet i Solna, och han har i förväg tagit fram recept på ica.se. Inköpslistan är inlagd i telefonen.– Ibland har min fru en inköpslista i sin mobil, som hon skickar till mig för att vi ska stämma av, förklarar Henrik Patek.Modern kundOfta har han sett över sina riktade erbjudanden som han fått via sitt Icakort, information som bygger på hans tidigare inköp. Henrik Patek är en typisk modern kund som gör det mesta enligt CRM:s metoder.CRM, customer relationship management, innebär bland annat lojalitetsprogram, kundkort och riktad marknadsföring, allt företag ägnar sig åt för att tillfredsställa kunderna och stärka banden mellan handel, industri och kund. Kundrelationer och lojalitetsskapande åtgärder ersätter allt oftare de traditionella sätten att marknadsföra sig, exempelvis massutskick av reklam, och Icas satsning Mina varor är speciellt framtagen för varje kund.– Vi rullade ut Mina varor i oktober i fjol och reaktionerna har varit mycket positiva. Det här påverkar kunderna i deras vardag och vi får direkt besked hur kunderna tar emot det vi gör.BanbrytandeVia den kortinformation Ica får in kan kommunikationen med industrin förbättras.– Området är oerhört spännande och banbrytande och det är inte många företag i världen som kommit så långt som Ica. Tesco och Sainsbury är också duktiga på CRM, förklarar han.Vad är det som är så roligt med relationsmarknadsföring?– Att kunderna vill att vi ska göra det här. Uppskattningen har varit glädjande stor på de kundspecifika, relevanta erbjudandena.Sju personer jobbar på Ica Sveriges CRM-avdelning. Hur ska man vara för att platsa där?– De flesta är ekonomer och har jobbat med marknadsföring och analyser. Och så har vi några gamla rävar med lång livserfarenhet. Eftersom arbetet går ut på problemlösning är kreativitet och nytänkande viktigt för att våga testa nya saker. Hur är företagsintresset för ditt område?– CRM är ett strategiskt utvecklingsområde hos Ica och vi har ett bra fokus på frågan. Intresset är stort både från koncernen, butikerna och industrin.Kajsa SöderbergMÖTETHenrik PatekAktuell: chef för Ica Sveriges CRM, customer relationship management, det vill säga relationsmarknadsföring och lojalitetsprogramBakgrund: chef för affärscontrolling Ica Sverige, logistik/itchef Ica specialvaror, chef för delar inom it på IcaFödd: 1969 i StockholmFamilj: fru och tre barnBor: DanderydFritid: jakt, segling, långfärdsskridskor och skidorVill äta middag med: Anna Anka

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064