Ökad vinst för Tesco men förlust i USA
Vinsten före skatt uppgick till 1 419 miljoner pund, en ökning med 1,5
procent.Det ger en marginal på 5,1 procent. Rörelseresultatet förbättrades med 14,0 procent till 1 551 miljoner pund.Perioden gäller 26 veckor fram till 29 augusti. Utvecklingen skiljer sig åt mellan koncernens olika marknader. På hemmaplan i Storbritannien, som står för två tredjedelar av omsättningen var ökningen i försäljningen 3,8 procent. I Asien var uppgången drygt 38 procent och i USA 134 procent, dock från en låg nivå.När det gäller rörelsevinsten var ökning på hemmaplan 7,4 medan den steg drygt 20 i Asien. Etableringarna USA är fortfarande ett svart hål vad gäller resultatet. På en omsättning på 166 miljoner pund gjorde man en förlust på 85 miljoner. Det ger en negativ rörelsemarginal på 51 procent. För varje dollar som passerar kassan förlorar man sålunda drygt 50 cent.Verksamheten i Asien står för knappt 15 procent av Tescos totala omsättning. Man finns i fem länder: Japan, Kina, Sydkorea, Malaysia och Thailand. Dessutom är Tesco på väg in i Indien. I Kina planerar man att öppna 19 nya stormarknader under året. i Indien hoppas Tesco att tillsammans med n partner sätta upp en grossistverksamhet som ska dra igång under nästa kalenderår.Verksamheten i Europa, Storbritannien undantaget, står för drygt 15 procent. Man finns i sex länder Irland, Polen, Slovakien, Tjeckien, Turkiet och Ungern. Här sjönk rörelsemarginalen med 0,3 procentenheter till 0,3. Omsättningen ökade marginella med 0,9 procent.