Jan Börjesson: Tvivelaktiga skördefester i butikerna
Icas och LRF:s kampanj för att göra oktober till matmånad hör till den senare kategorin. Enbart begreppet matmånad är ju minst sagt luddigt. Hade kampanjen fokuserat på kvalitet, pris, hälsa, ekologiskt eller något annat konkret innehåll hade alla förstått vad den handlar om. Kampanjen motiveras hur som helst med att oktober är den tid då vi fyller på förråden. Inför vintern eller vad? Motiveringen för onekligen tankarna till en annan tidsålder, då vi lagrade säckar med potatis och andra grödor för att överleva vintern. Kampanjen kan uppfattas som att Ica vill döva sitt dåliga samvete för att inte satsa tillräckligt på närodlat. Enligt tv-reklamen med Ica-Stig (är det inte dags att pensionera honom förresten) har Icabutikerna förvandlats till gårdsbutiker och i broschyren till hushållen berättas om att butikerna har laddat upp med skördefest. Att jämställa Icabutikernas frukt- och gröntavdelningar med gårdsbutiker är inget annat än ett hån mot de riktiga gårdsbutikerna. Vad beträffar skördefesten visade den sig vara begränsad till morötter, ett par andra rotfrukter samt några svenska äppelsorter. Resten av butikernas frukt- och gröntutbud var importerat. Visst, reklamen innehåller oftast överdrifter, men att försöka locka kunder till butikerna med falska förespeglingar känns inte seriöst.Vad är en gårdsbutik eller skördefest utan svenska frukter? I butikerna saknas både päron och plommon. Päronen kom från Holland eller Frankrike, trots att det är skördetid för svenska päron. Vad är det för fel på Greve Moltke? Fruktträden har dignat av svenska plommon, men i butikerna erbjuds bara stenhårda och smaklösa italienska eller spanska varianter. Kantarellerna kommer från Litauen, trots att det är gott om svenska kantareller i skogarna. Körsbär och bigarråer är starkt förknippade med den svenska sommaren, men i butikerna säljs bara turkiska bär. Oktober är också den månad då italienska och spanska vindruvor (med kärnor) smakar som bäst, men i Ica – och även i Coop och Hemköp – hittar jag bara små kärnfria druvor packade i kartong. Sortimentet har förvisso vuxit i frukt- och gröntavdelningarna under senare år, men kvaliteten och inte minst utbudet av närodlade svenska produkter har försämrats rejält. De främsta orsakerna till detta är, enligt frukt- och gröntansvariga som jag talat med, prispressen och personalbristen. Av rationella skäl – eller av ren bekvämlighet – handlar butikerna all frukt från de stora frukt- och gröntgrossisterna, som av samma skäl inte längre befattar sig med känsliga frukter, som till exempel svenska plommon och päron. För att inhandla dessa produkter måste butikerna vända sig till mindre grossister. Få större butiker är beredda att ta detta merarbete för att höja kvaliteten.Allt fler produkter – av ibland tvivelaktig kvalitet – säljs numera färdigpackade i korg eller nät, ofta till extrapris. Det är en annan utveckling som heller inte gynnar närodlat. Det är den trista verkligheten. Därför kan Icabutikernas ”oktoberfester” knappast uppfattas som en verkligt seriös satsning på närodlade produkter. Snarare handlar, om ren populism. Närodlat ligger i tiden och det är svårt att hitta produkter, som kampanjmässigt är mer politiskt korrekta.