23948sdkhjf

Jobbar hårt på att hålla stilen

Att jobba på 7-Eleven handlar om att hålla stilen. Marknadschefen Johan Rosenblom har en tydlig definition av ordet.

För något år sedan skapade han det begrepp som snabbt ska ge den positiva känsla som gör att kunden känner sig välkommen.– Stil, där S står för se professionell ut, T för tala aktivt, I för inlevelse och L för läcker och professionell hantering.De tre första punkterna talar väl för sig själva. Den sista understryker vikten av hantverket i butik, exempelvis att servering av varm mat och kaffebryggning görs snyggt och korrekt. Detta är så viktigt i en bransch där kundkontakten är kort och merförsäljningen viktig för lönsamheten.Förbjuden fras– I princip är det förbjudet att i våra butiker säga ”var det bra så?”. För kundens ryggmärgsreaktion är att svara ja. I stället måste säljaren erbjuda något, en bulle till kaffet, en ny meny eller liknande.Närmaste tiden kommer att handla mycket om att skapa merförsäljning för kedjan som på ett år har vuxit från 77 butiker i storstäder till sammanlagt 191. Tillskottet är de 7-Elevenbutiker som flyttat in på Shells bensinstationer. I augusti konverterades den sista macken. Men det blir inte frågan om att luta sig pusta ut. Nu gäller det att skapa merförsäljning på mackarna. Eller ”längs vägen”, som 7-Eleven kallar etableringarna. Utan att ge exakta siffror säger marknadschefen att det finns ”potential att göra mer”.Hur mycket mer?– Om vi ligger på jämförelsetalet 100 vid kundmöten i butikerna i städerna så har vi kanske nått 70 längs vägen.– Det är främst på det traditionella 7-Eleven-erbjudandet – kaffe och snabbmat – som möjligheterna finns. Och marginalerna. Fast drivmedlen är viktiga inte minst för att få in kunderna.Betyder det att kaffet bara är en impulsvara, trots era satsningar på kvalitet på den produkten?– Absolut inte! En del butiker vittnar om storstadstjejer som tar cykeln till macken för att köpa vår prisvärda latte. Då har vi lyckats!Lars ThulinMÖTETJohan RosenblomAktuell: marknadschef för 7-Eleven som just varit med om att konvertera 114 Shellstationer till Shell–7-ElevenBakgrund: ”otaliga butiksjobb i ungdomen”, ekonomexamen, trainee på Reitan servicehandels föregångare Small Shops, sedan 2004 marknadschef för 7-ElevenFödd: 1977 i NackaBor: kedjehus på VärmdöFamilj: fru och två barnFritid: seglingFavoritmat: italiensktVill äta middag med: Barack Obama, ”han kan nog lära ut en del om marknadsföring”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062