54
procent av de tillfrågade tror att försäljningen kommer att öka i den
egna butiken, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med den
förra mätningen i september. Enbart 48 procent tror att
försäljningen kommer att öka för hela handeln, vilket är
en ökning med 11 procent jämfört med föregående månad.
– Handlarnas förväntningar på en god julhandel i den egna butiken
stiger i oktobermätningen, medan synen är något sämre för detaljhandeln
i stort. Det tyder på skillnader i detaljhandelns delbranscher.
Hittills i år har exempelvis försäljningen i dagligvaruhandeln ökat med
över 5 procent, medan branscher
som elektronik-, leksaks- och guldsmedshandeln haft det betydligt
tuffare, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.
Trots att många av handlarna tror på ökad försäljningen är det än så
länge bara 8 procent av de tillfrågade som planerar att nyanställa
personal.