23948sdkhjf

Hallå…Ingmar Kroon, presschef på Axfood

Axfood inför 15-årsgräns för energidrycker i samtliga butiker, varför har ni fattat det beslutet?

– Vi fick reaktioner från våra kunder ute i butikerna i landet.Hörde de av sig till er?– Ja, både skolor och föräldrar har tagit kontakt med sina lokala butiker och de har kommit med propåer om energidryckerna.Vad är det som är farligt med dryckerna?– Det är inga direkt farliga ämnen i dryckerna men det är koffeinet de reagerar mot och det är egentligen exakt samma koffein som i kaffe. 12-åringar dricker inte flera liter kaffe men däremot kan de dricka flera liter energidryck och det är inte bra för dem. Skolorna har märkt att de har blivit överaktiva. Vi tar till oss deras kunskap på det här området. Vi fortsätter sälja kaffe men det är ingen som vill missbruka det.Hur påverkar det försäljningen?– Jag kan inte svara på det för jag har inga siffror för barn under 15 år, vi får facit efteråt.Har Axfood något eget varumärke för energidrycker?– Ja vi har vårt egna märke Power King. Det är samma sak där vi ser resultatet efteråt.Hur genomför ni detta rent praktiskt?– Det får ta några dagar inget kommer hända över en dag. Det är mycket som ska fixas och så behöver vi göra stora informationsinsatser både för personal och kunder.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.605