Cloetta nådde nollresultat
Nettoomsättningen sjönk med 15 procent till 1 184 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev plus minus noll, en väsentlig förbättring mot motsvarande period förra året då det blev förlust på 57 miljoner kronor.Resultatet före skatt blev - 1 miljon kronor (- 52). Fram till och med nyåret sålde Cloetta Fazers produkter. Försämringen i omsättningen beror på det. Försäljningen av Cloettas egna produkter ökade med sex procent under hela perioden.I rörelseresultatet ingår en del jämförelsestörande poster till följd av skilsmässan från Fazer. Om dessa kostnader räknas bort blev det ett plus på 8 miljoner.– Efter det första inledande året som präglats av delningen och som konsekvens av den, vårt nya fokus på Cloetta och Cloettas varumärken, koncentrerar vi nu verksamheten till Ljungsbro. Med utgångspunkt från vår unika historia samt en produktportfölj av starka varumärken ska vi utvecklas vidare till ett av Nordens ledande konfektyrföretag, säger vd Curt Petri i ett pressmeddelande.