Hallå Carina Eriksson…Kassachef på Hemköp i Mörby
– Det innebär att vi installerar sex robotar men de kan inte fullt ut räknas som sex kassor. Det hänger ihop med att alla kunder inte har lärt sig dem ännu, det är ett helt nytt system. Ett skäl är att våra kunder ska få välja på olika betalningslösningar för de har väldigt bråttom till tunnelbana och buss. Ett annat skäl är att man måste få till en arbetsrotation som gör att de anställda kommer bort från ett ganska monotont kassaarbete. Nu kan de vara ute bland kunderna i butiken istället. Robot låter spännande, hur funkar den?– Du ställer din varukorg på en platta och scannar in varje vara. Sedan lägger du varan i en kasse på en upphängningsanordning som är kopplad till en våg. Det innebär att den kontrollerar att rätt vara läggs i påsen. När allt är inscannat betalar kunden via en tochskärm med kort.Vad tycker kunderna?– Nittio procent av våra kunder är nöjda och säger att detta har vi väntat på. Det finns liknande robotar på Ikea så kunderna vet vad det handlar om. Finns systemet i andra dagligvarubutiker?– Det finns hos några Willysbutiker men vi är första butiken i Hemköpskedjan som installerar det. Vi är också först i Danderyd med det.Ska det installeras i fler Hemköpsbutiker?– Redan nästa vecka kommer det till Hemköp på Frölunda Torg i Göteborg. Sedan tror jag att det ska installeras i så många butiker som möjligt. Men det passar inte för alla butiker. Jag har hört att det ska utvärderas om några månader. Camilla Myrsten