Svagt för Nestlé i Europa
Det är en ökning med 3,5 procent. Men utvecklingen varierar mellan marknaderna. Försäljningen ökar rejält båda amerikanska kontinenterna och i Asien, Afrika och Australien, vilka Nestlé klumpar i hop till en enhet. Men i Europa blev det ingen ökning alls men heller ingen minskning.Vattenmarknaden, som Nestlé bryter ut i en gen enhet, tappar 1,8 procent.Nestlé redovisar inga resultatsiffror i kvartalsrapporterna men konstaterar att rörelsemarginalen förbättrats.Vattnet står för en knapp tiondel av Nestlés omsättning. I rapporten skriver förtaget att utveckling i Europa förbättrats under tredje kvartalet på grund av satsningar på marknadsföring. I Nordamerika var utveckling dock ”svag”. På tillväxtmarknaderna, alltså främst Asien och Afrika är den fortsatt stark.De produktgrupper som ökat mest under perioden är andra drycker än vatten, främst te och kaffe. Djurmat ökade nästan lika mycket.