23948sdkhjf

Syrad mat är den senaste trenden

När Joakim Johansson fick uppdraget att väcka nytt liv i Winborgs ättikssprit gick tanken till Nordiska matmanifestet, som några år tidigare undertecknats av några stjärnkockar i Norden.

– Där har vi det tänkte jag, nordiska smakupplevelser ligger i tiden med sin enkelhet och renhet, säger Joakim Johansson som driver varumärkes- och konceptbyrån Spacerabbit tillsammans med Lars Jaxvall.Uppdraget för Winborgs har resulterat i en ”helt ny visuell look” med mer krusiduller kring varunamnet Winborgs, som förutom ättiksspriten även omfattar vinäger, matlagningsvin och pepparrot.Under arbetets gång kläcktes även idén att göra en kokbok där nordisk tradition med internationella trender blivit moderna recept.– Min favorit är abborre med stekt ris och pumpachutney, säger Joakim Johansson och bläddrar vidare.– Här har vi recept på surlax. Det är lax i lag ungefär som man lägger in sill. Jag hade aldrig hört talas om det förut, men när jag smakade tänkte jag att det här passar verkligen på julbordet, och i andra sammanhang med.Boken har i dagarna kommit ut till handeln och hela projektet presenterades i veckan på en presskonferens på Moderna museet i Stockholm. Temat var den syrade smaken och museets besökare fick under eftermiddagen hjälp med att göra kreativa snabbinläggningar utifrån råvaror och färdig ättikslag.Joakim Johansson är pr-konsulten som hoppat av arbetet på stora byråer för att hitta ett nytt sätt att jobba. Han är med och bär ansvaret för designplattformen till köpgallerian Skrapan i Stockholm, och till att Vällingby centrum har bytt till Vällingby city.Vad kommer namnet Spacerabbit ifrån?– Det kan vara space i huvudet, på butikshyllan eller i det offentliga rummet. Men space är upptaget som varumärke och då kom någon på att varför inte lägga till kanin till exempel.Vad fanns det för space i arbetet med Winborgs?– Att varumärket är så obesudlat, ingen tyckte illa om det. Många matpersonligheter talade i stället varmt om det.Åke RosengrenMÖTETJoakim JohanssonAktuell: projektledare för en en kampanj för Winborgs och boken SyratBakgrund: pr-konsult, drivit reklambyråer, examen i kulturvetenskap, information samt från IHRÅlder: 45, född i ÅstorpBor: Hammarby sjöstad i StockholmFamilj: fru och två döttrarFavoritmat: asiatisktVill äta middag med: Mathias Dahlgren, ”han har en fantastisk syn på matupplevelse”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078