Hallå.….Karin Fredriksson, programansvarig på Sjöhistoriska museet
– Kaffe är en ikonisk handelsvara för svensk sjöfart och man kan riktigt se framför sig hur manskapen bar iland kaffesäckar. Vi har också funderat på en bananhelg men det har vi inte bestämt oss för ännu. Bananer är också en riktigt klassisk handelsvara.Handeln finns representerad, vad ska de göra?– Löfbergs Lila kommer och demonstrerar hur prodfessionell kaffeavsmakning går till. Då tar man en stor kopp med hett vatten och lägger i grovmalet kaffe som får dra en stund och sedan kan man avgöra hur det smakar. Det är en vanlig metod hos rosterierna när man ska testa nyrostat kaffe och nu får besökarna prova på hur det går till. Dessutom kommer Stockholms äldsta kaffebutik att finnas här. Esters butik ligger på söder och är över 100 år gammal. När den öppnade på 1800-talet hette den Stockholms Kaffedepå.Hur är det med kaffetrenden?– Det verkar som intresset för kaffe ökar och man ser det överallt. Själv ska jag hålla föredrag om kaffetrenden genom tiderna. När kaffet kom på 1700-talet var det trendigt och nytt men det diskuterades ransonering. Det var först på 1800-talet som det blev möjligt för gemene man att dricka kaffe och det har alltid varit populärt.Har det funnits någon downperiod för kaffet, historiskt sett?– Jag har inte uppfattat det utan det verkar ha varit en ständig ökning sedan det kom hit. Konsumtionen har varit hög under hela 1900-talet.Camilla Myrsten