23948sdkhjf

Dagligvarudagen: Recept under lågkonjunktur

Coops och Icas recept för att ta sig genom lågkonjunkturen och komma stärkta ut den både liknade och skilde sig åt. Det framkom när Lars Idermark, vd på KF, och Ann Carlsson, chef för affärsområden på Ica Sverige, talade på Dagligvarudagen.

Utgångspunkterna var lite olika. Coop gick in recessionen

mitt i ett stort omställningsarbete som till en början handlade mest om att

anpassa kostnader, det vill säga minska dem. Det har bland annat inneburit att

1 500 tjänster försvinner. Men KF-chefen pekade också på

offensiva satsningar: förbättrade logistik och rejält högre servicegrad (grad

av leveranssäkerhet av varor till butik).


Han menade också att Coop tidigare varit lite för

stockholmscentrerad i sin syn på kedjorna. Nu ska koncepten kunna anpassas mer

lokalt och regionalt.


Och nedskärningar till trots, investeringarna i butiksnätet har varit

stora.


- Vi har satsat en miljard över normala investeringar de senaste

åren, sade han. Och just nu jobbar vi med konceptet för nästa generations

stormarknad.


Medan supermarketkonceptet har utvecklats fint har

stormarknaderna haft problem. Enligt Idermark var de säljmaskiner som var så

framgångsrika på 70-talet i dag alldeles för stora.


-Då byggde vi upp till 25 000 kvadratmeter med massor

av specialvaror. I dag är en bra stormarknadsyta 8 – 10 000. Det måste vi

anpassa oss till.


Ann Carlsson från Ica prisade i sitt anförande Ica-idén. Modellen med

fria företagare i samverkan, som föddes 1917, har visat sig hålla även i

lågkonjunktur.


Hon pekade ut ett par enskilda köpmän som i ett läge med

både lågkonjunktur och tillkomst av nya lokala konkurrenter lyckats väl. Och

huvudorsaken låg i förmågan att lyssna. Genom att verkligen ta reda på vad

konsumenterna vill ha går det att skapa framgång. Prissänkningen i våras var en sådan åtgärd.


- Våra handlare lyssnar på kunderna och Ica centralt lyssnar

på handlarna.


Hon berättade vidare att hon trodde mycket på det nya steget

i direktmarknadsföringen via kundkortet.


Konceptet med ”Mina varor” där kunder får erbjudande på de varor

de köper oftast har överträffat förväntningarna. Nu går man vidare och satsar

på att pusha för nyheter till de kunder som är mest intresserad av produkten i

fråga.



Lars Thulin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062