Den verkliga tillväxten blev 3,6 procent. Under perioden sjönk dock priserna med 1,2 procent. Rörelsemarginalen i den underliggande verksamheten, då är bland annat valutaeffekter borträknade, steg med 0,2 procentenheter till 17,0. I reda pengar ökade rörelseresultatet med 21 procent.Som vanligt är det marknaderna i utvecklingsländer som ökar mest i volym, + 8,8 procent. På den mogna marknaderna i väst stannade uppgången på 1,1 procent. Vd Paul Polman konstaterar att man hittills lyckats uppfylla målen för 2010: att fortsätta skapa en lönsam volymtillväxt, över året förbättra marginalerna samt ha ett starkt kassaflöde.
Unilever ökar volym och vinst
Brittisk-holländska konsumentvarukoncernen Unilever ökade sin omsättning med drygt 13 procent till 11 548 miljoner euro under tredje kvartalet. Nästan tio procent av den tillväxten beror dock på valutaeffekter.