På
taket över centrumet ska man bygga en temapark, och med 220 butiker
innebär det att man inte bara kan förlita sig på kedjorna utan även
spetsa konceptet med butiker som inte finns på andra platser.
– Om vi dammsuger den svenska detaljhandelsmarknaden finns 160–170
kedjebundna koncept. Med 220 butiker måste vi ha även dem som normalt
inte finns på ett köpcentrum. Många av de lokalt duktiga aktörerna
funderar på att flytta sin verksamhet hit eller öppna en filial. Sedan
måste vi krydda med inter¬nationella aktörer som inte finns i Sverige i
dag. Där har vi stor hjälp av vår ägare som har runt 400 köpcentrum i
Europa, säger Anders Malmgren, uthyrningsansvarig för Emporia på fastighetsbolaget Steen & Ström till Sydsvenskan.
Köpcentrumet kommer att erbjuda tjänster som biltvätt eller däckbyte, men också satsa stort på livsmedel.
– I ett köpcentrum av den här digniteten är livsmedel en självklarhet.
I Hyllie ska 7 000–8 000 bostäder byggas. Och flera tusen personer
kommer att arbeta här. De måste handla mat någonstans. Det vore
vansinnigt om inte vi skulle tillgodose det.