Det visare undersökningen Försäljning eller värde för
konsumenterna som nyligen presenterades från Stockholms universitet av Solveig Wikström.Forskarna
har kartlagt livsmedelsföretagens problem med att skapa värde för
konsumenterna. Studien har på djupet undersökt hur handel, leverantörer och
konsumenter var för sig och i samspel påverkar värdeskapandet i
livsmedelskonsumtionen.
Resultaten av analysen visar att företagen har svårt att
förstå sig på vad konsumenterna egentligen vill och att företagen i studien är väl medvetna om problemet. Deras
många undersökningar ger dem ingen tillräcklig konsumentförståelse och ingen
pålitlig vägledning. Produktutveckling
och marknadsföring styrs därför i stor utsträckning av vad de själva betecknar
som ”magkänsla” och tidigare erfarenheter.Det förklarar delvis, enligt forskarna, varför till exempel
marknadsföringsaktiviteter i stor utsträckning följer ett traditionellt
mönster. Resultaten visar också att handel och leverantörer av olika skäl har svårt
att samarbeta med varandra.