23948sdkhjf

Hallå där... Agneta Andersson, Brand Manager för Västerbottenost...

...nu ska er ost åka mot väst. Berätta mer!

– Under åtta veckor ska vi tillsammans med åtta andra företag sälja svenska varor i två av de bästa livsmedelsbutikerna i London. Det är John Lewis Foodhall och Bluewater Waitrose på Oxford Street. Det handlar om en period på åtta veckor med början i januari. Hur kom ni med i det sällskapet?- Bakom satsningen står Handelskammaren och Exportrådet. Man fick anmäla om att vara med och sedan åka över och presentera sina varor. Varför blev Västerbottenosten utvald?- Det var nog flera skäl, bland annat att vi är en unik produkt med en speciell historia och att vi har blivit något av en nationalsymbol. Londonbor är kräsna och har ett fantastiskt urval av delikatesser i sin stad. Varför ska de Västerbottenosten till sina hjärtan?- Det är sant att de är kräsna men de är också nyfikna på att testa nytt. Och inte minst viktigt, det finns mycket ostkultur i Storbritannien. Britter älskar ost. Dessutom finns det faktiskt 70 000 svenskar i London och vi hoppas att många av dem ska hitta till butikerna.Och ambitionen är att försäljningen ska bli så bra att ni blir kvar i sortimentet efter det här?- Självklart är det så.Säljer ni mycket Västerbottenost utomlands?-Ja ,en del. Vår största marknad är USA och där finns vi bland annat i Ikea-varuhusens livsmedelsavdelningar.Men så är det inte i Europa?- Nej på den marknaden har Ikea bestämt sig för att inte ha varor med varumärken. Så där finns vi inte med.Västerbottenosten fyller hundra år i år. Produkten är väldigt traditionstyngd. Men det betyder inte att det lilla mejeriet Burträsk inte hänger på de moderna trenderna. I år skapade man en Faacebookgrupp för osten.Hur fungerar det?- Nu har vi över 40 000 medlemmar. Det är fantastiskt vilket engagemang det finns för osten.Lars Thulin-

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078