23948sdkhjf

Tror att köttbrist var reklamtrick

Tidigare under december skrev norska tidningar mycket om bristen på det traditionella julfläsket ribbe. Enligt rapporterna krävdes mer eller mindre panikartade beställningar från bland annat Sverige för att klara efterfrågan. Men nu hävdar en expert på marknadsföring att allt var ett trick.

Det är Trond Stiklestad, lektor vid Trondheim Økonomiske

Høgskole, som drar den slutsatsen. Ett bevis på det skulle vara att priset på ribbe fortfarande är mycket

lågt.


Bakgrunden till köphysterin var att kedjorna mycket tidigt

började priskriga på ribbe. Många konsumenter köpte då den traditionella julrätten tidigt. När

sedan risken om brist basunerades ut passade många på att köpa på sig ännu mer,

men en hel del åts förstås upp innan jul. Och så ökade efterfrågan än mer.


-

- Det bleven bra affär säger Trond Stiklestad till norska radion.


-

I går, två dagar

före julafton rådde ingen brist på ribbe i butikerna.


Men köttjätten Nortura hävdar

bestämt att det inte ligger någon säljstrategi bakom det som hänt.


- -

Det är matkedjorna med Coop i spetsen som

pressat priserna så våldsamt att vi fått en så stor efterfrågan, säger Nina

Sunqvist, kommunikationsdirektör på Nortura.


Ett normalt år sätter norrmännen

i sig cirka 5000 ton ribbe. I år lär det bli mycket mer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063