23948sdkhjf

SAB Miller växer i Afrika och Asien

Bryggerikoncernen SAB Miller, näst störst i världen efter Anheuser-Busch, ökade sin ölförsäljning med tre procent under tredje kvartalet av sitt brutna räkenskapsår. Tillväxten kommer enbart från marknaderna i Afrika och Asien.

I Europa samt Nord- och Sydamerika var försäljningen oförändrad eller minskande.Bryggeriet, som har verksamhet på fem kontinenter, lämnar bara fullständiga bokslut vid hel- och halvår. För de mellanliggande kvartalen nöjer man sig med en rapport om försäljningen.Intressant är skillnaderna mellan marknaderna. I Nordamerika sjönk försäljningen med 2,5 procent. I Latinamerika var nedgången en procent.I Europa lyckades man hålla ställningarna trots stora nedgångar i bland annat Ryssland och Tjeckien. Det uppvägdes bland annat av en bra utveckling i Storbritannien.I Afrika steg försäljningen med 12 procent och samma siffra gäller för Asien. Där har Kina utvecklats speciellt starkt, upp hela 16 procent.Under föregående helår omsatte SAB Miller 26,4 miljarder dollar. Bolaget är noterat på börserna i Johannesburg och London. Bryggeriet äger en lång rad varumärken, både internationella och lokala. De mest kända i Sverige är kanske Grolsch, Miller och Pilsner Urquell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079