Blandat för Orklas dagligvaror
Dagligvarorna finns inom affärsområdet Orkla Brands och omfattar drygt 40 procent av Orkla-koncernens totala omsättning.Företaget konstaterar att råvarupriserna är på väg upp och att det är därför troligt att Orkla kommer genomför ytterligare prishöjningar.Utvecklingen i Ryssland har varit svag och hettan under sommaren gynnade inte försäljningen av Orklas produkter. Marknaden i den nordiska länderna har dock varit stabil.Procordia och Abba ingår i gruppen Orkla Foods Nordic. Där utvecklades Abba svagt under sista kvartalet. Som orsak nämns bland annat beslutet att inte sälja lutfisk och kostnader för nedläggning av fabriken i Hovenäset. Procordia är dock inne i en positiv trend med både växande marknadsandelar och förbättrat resultat.Inom gruppen Orkla Brands Nordic finns bland annat OLW och Göteborgs Kex. Den förstnämnda verksamheten ökade sina marknadsandelar med Göteborgs Kex redovisar en tillbakagång.