23948sdkhjf

Raisio tappade vinst

Den finska livsmedels- och foderkoncernen Raisio ökade sin försäljning med 17,9 procent till 443 miljoner euro under förra året. Rörelseresultatet minskade dock med fem procent till 19,4 miljoner.

Året karakteriserades av en omprioritering av koncernens verksamhet vilket innebar att vissa verksamheter avslutades. Den angivna omsättningen gäller dock bara verksamheter som pågick vid periodens slut.Raisios mest kända varumärke i dagligvaruhandeln är det kolesterolsänkande margarinet Benecol. Under året ändrades affärsmodellen så att Raisio nu enbart är försäljare av produkten inte tillverkare. Det innebar en lägre rörelsevinst på de nordiska marknaderna.Däremot har försäljningen av Benecol totalt utvecklats bra, speciellt på de nya marknaderna i Asien och Latinamerika.Glädjande för koncernen är att företagets business-to-business-verksamheter visade lönsamhet under varje enskilt kvartal av året. Det är en klar förbättring mot förra året.Under 2011 har koncernen fortsatt att växa. I början av februari köpte man det brittiska snacksföretaget British Big Bear Group för 95 miljoner euro. Knappt hälften betalades kontant.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063