23948sdkhjf

Förvärv lyfter Pepsi

Amerikanska livsmedelstillverkaren Pepsico med varumärken som Pepsi, Quaker Oats och Gatorade, redovisar en omsättningsökning på 34 procent upp till 57,8 miljarder dollar under 2010. Huvuddelen av tillväxten beror på att man köpt två läsktillverkare som tidigare låg utanför koncernen.

Precis som Coca-Cola så arbetar Pepsico med bottlers. Det är fristående företag som tillverkar den drickfärdiga läsken och förpackar den på burk eller flaska. Men under förra året köpte både Coca-Cola och Pepsi in ett par av sina största bottlers. Därför har försäljningen ökat så mycket. Rensat från denna effekt var uppgången sex procent. Rörelsevinsten steg 4 procent till 8,3 miljarder dollar.Det visar att läsktillverkningen är betydligt mindre lönsam än den övriga verksamheten. 2009 låg rörelsemarginalen i koncernen på 18,6 procent, i fjol stannade den på 14,4. I USA så ökar nu Pepsi sin dryckesförsäljning , men det är främst på stilla drycker som ökningen sker. I Europa så ökade försäljningen av drycker med fem procent. Det är i länderna i det forna Sovjetunionen och i Turkiet som ökningen är mest markant. I Asien var det Indien som hade den största tillväxten. Här talar Pepsi om ökningar på tvåsiffriga procenttal.Vd Indra Nooyi säger i en kommentar till bokslutet att företaget nu har en organisation som är väl rustad att möta utmaningarna i framtiden och att köpet av läskfabrikerna var lyckade samt att man gjort bra investeringar i Ryssland.Samtidigt pekar man ut tre risker för den närmaste tiden: risken för sviktande försäljning på grund av ekonomisk nedgång på viktiga marknader, högre råvarukostnader och en allt hårdare konkurrens speciellt på drycker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095