Förvärv lyfter Pepsi
Precis som Coca-Cola så arbetar Pepsico med bottlers. Det är fristående företag som tillverkar den drickfärdiga läsken och förpackar den på burk eller flaska. Men under förra året köpte både Coca-Cola och Pepsi in ett par av sina största bottlers. Därför har försäljningen ökat så mycket. Rensat från denna effekt var uppgången sex procent. Rörelsevinsten steg 4 procent till 8,3 miljarder dollar.Det visar att läsktillverkningen är betydligt mindre lönsam än den övriga verksamheten. 2009 låg rörelsemarginalen i koncernen på 18,6 procent, i fjol stannade den på 14,4. I USA så ökar nu Pepsi sin dryckesförsäljning , men det är främst på stilla drycker som ökningen sker. I Europa så ökade försäljningen av drycker med fem procent. Det är i länderna i det forna Sovjetunionen och i Turkiet som ökningen är mest markant. I Asien var det Indien som hade den största tillväxten. Här talar Pepsi om ökningar på tvåsiffriga procenttal.Vd Indra Nooyi säger i en kommentar till bokslutet att företaget nu har en organisation som är väl rustad att möta utmaningarna i framtiden och att köpet av läskfabrikerna var lyckade samt att man gjort bra investeringar i Ryssland.Samtidigt pekar man ut tre risker för den närmaste tiden: risken för sviktande försäljning på grund av ekonomisk nedgång på viktiga marknader, högre råvarukostnader och en allt hårdare konkurrens speciellt på drycker.