S-gruppen ökar sina andelar
S-gruppen är största aktören på finska dagligvarumarknaden och har drygt 43 procents andel.Näst störst i S-gruppens verksamhet är bensinmackarna. Den försäljningen uppgick till 1 553 miljoner euro och ökningen var 13,6 procent.Man har dessutom ökat andelen medlemmar med drygt 100 000 och vid årsskiftet var närmare två miljoner finländare med i konsumentkooperationen.– Vår dagligvaruhandel utvecklades i fjol bättre än snittet för branschen. De nya öppettiderna, i synnerhet söndagsöppet året runt och de längre öppettiderna om kvällarna i butiker under 400 kvadratmeter, har fallit konsumenterna i smaken. Vårt butiksnät har vuxit med bland annat 10 Prisma- och 17 S-marketenheter, säger Kuisma Niemelä, koncernchef SOK, i ett pressmeddelande.Gruppen har också handel i grannländer i Baltikum samt i Ryssland. Den uppgick 2010 till 262 miljoner euro, vilket var en ökning med drygt 30 procent.Gruppen har en egen bank, S-banken, som nu har drygt 2,1 miljoner kunder och en inlåning på 2,3 miljarder euro.