23948sdkhjf

S-gruppen ökar sina andelar

Den finländska kooperationen, S-gruppen, ökade under förra året sin försäljning med 6,1 procent till 10 465 miljoner euro, alltså närmre 100 miljarder. Dagligvaruhandeln, som står för cirka 55 procent av omsättningen ökade med 4,7 procent, vilket är mer än branschens totala uppgång.

S-gruppen är största aktören på finska dagligvarumarknaden och har drygt 43 procents andel.Näst störst i S-gruppens verksamhet är bensinmackarna. Den försäljningen uppgick till 1 553 miljoner euro och ökningen var 13,6 procent.Man har dessutom ökat andelen medlemmar med drygt 100 000 och vid årsskiftet var närmare två miljoner finländare med i konsumentkooperationen.– Vår dagligvaruhandel utvecklades i fjol bättre än snittet för branschen. De nya öppettiderna, i synnerhet söndagsöppet året runt och de längre öppettiderna om kvällarna i butiker under 400 kvadratmeter, har fallit konsumenterna i smaken. Vårt butiksnät har vuxit med bland annat 10 Prisma- och 17 S-marketenheter, säger Kuisma Niemelä, koncernchef SOK, i ett pressmeddelande.Gruppen har också handel i grannländer i Baltikum samt i Ryssland. Den uppgick 2010 till 262 miljoner euro, vilket var en ökning med drygt 30 procent.Gruppen har en egen bank, S-banken, som nu har drygt 2,1 miljoner kunder och en inlåning på 2,3 miljarder euro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063