Cadburyköp tynger Kraft Foods
Amerikanska livsmedelskoncernen Kraft Foods ökade sin omsättning med 30 procent under fjärde kvartalet och med 27 procent på helåret upp till 49,2 miljarder dollar. Tillväxten kommer till största delen från köpet 2010 av brittiska chokladtillverkaren Cadbury. Men hittills har förvärvet inte ökat vinsten särskilt mycket.
Rörelseresultatet i fjärde kvartalet steg nämligen bara med
kostnader som affären drog med sig sänkte vinsten med motsvarande 27 procent
och dessutom drog negativa valutaeffekter ned ytterligare tre procent.
Vinsten ökade därför med endast 2,2 procent under kvartalet.
dollar. Följden blev ändå att rörelsemarginalen föll med 1,9 procentenheter till
11,4. För det innevarande
året spår Kraft en ökning av omsättningen med minst fem procent och en ökning
av vinsten med mellan 11 och 13 procent.
Krafts mest kända varumärken i Sverige är Gevalia, Marabou
O´boy och Philadelphia.