23948sdkhjf

Cadburyköp tynger Kraft Foods

Amerikanska livsmedelskoncernen Kraft Foods ökade sin omsättning med 30 procent under fjärde kvartalet och med 27 procent på helåret upp till 49,2 miljarder dollar. Tillväxten kommer till största delen från köpet 2010 av brittiska chokladtillverkaren Cadbury. Men hittills har förvärvet inte ökat vinsten särskilt mycket.

Rörelseresultatet i fjärde kvartalet steg nämligen bara med

2,2 procent. Visserligen höjde Cadburyförvärvet vinsten med 30 procent. Men de

kostnader som affären drog med sig sänkte vinsten med motsvarande 27 procent

och dessutom drog negativa valutaeffekter ned ytterligare tre procent.


Vinsten ökade därför med endast 2,2 procent under kvartalet.

På helåret blev ökningen större, upp 9,3 procent till 5 666 miljoner

dollar. Följden blev ändå att rörelsemarginalen föll med 1,9 procentenheter till

11,4. För det innevarande

året spår Kraft en ökning av omsättningen med minst fem procent och en ökning

av vinsten med mellan 11 och 13 procent.


Krafts mest kända varumärken i Sverige är Gevalia, Marabou

O´boy och Philadelphia.




Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078