23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Engångsposter lyfte Nestlé

Schweiziska livsmedelskoncernen Nestlé ökade sin försäljning med två procent till 110 miljarder schweizerfranc (CHF), drygt 760 miljarder kronor under förra året. Vinsten steg från 10,4 miljarder CHF  till 34,2.

Vinstökningen beror dock uteslutande på en engångspost i samband med en försäljning. Omsättningen påverkades också negativt av valutaeffekter, Bortsett rån detta var tillväxten i försäljning cirka sex procent.Nestlés omsättning ökade mest på tillväxtmarknaderna i Asien och Afrika med en uppgång, rensat från valutapåverkan med 8,7 procent.I Europa stannande ökningen på 2,5 och i Amerika, Syd och Nord tillsammans var tillväxten 5,9 procent.Dryckerna, bland annat kaffe och iste är det största a affärsområdet och här var också tillväxten näst högst (efter läkemedel), + 8,5 procent.Vattnet, som tidigare tappat, ökade med 4,5 procent och står nu för knappt nio procent av koncernens omsättning.Styrelsen föreslår en ökad utdelning, från 1,60 CHF till 1,85 CHF.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|