Sabis har fått en ny profil
Det är förändringar som gett familjeföretaget Sabis en nystart. Med alla förändringar behövs också ett nytt ansikte utåt med en helt en ny grafisk profil. Uppdraget har gått till Jessica Lindahl.– Vi ska skapa en profil som både är modern och bygger på traditionen, säger hon.Ännu är det för tidigt att visa upp något färdigt arbete, men under våren ska hon skapa något som är gemensamt mellan butikerna och restaurangerna, hittills har de båda grenarna av företaget varit mer åtskilda. Lagom till påsk ska också den nya hemsidan vara klar.– Marknadsföringen ska gå över gränserna mellan restauranger och butiker. Restaurangerna ska ändå stå för det mer moderna medan butikerna ska anknyta till hur det var förr och hitta rötterna med hjälp av gamla logotyper från 1940-talet.Jessica Lindahl kände till Sabis rätt väl efter att handlat på Sabis i Haninge, och många av hennes vänner hade berättat om Sabis Fältöversten på Östermalm i Stockholm. Restaurangdelen kände hon inte till så väl eftersom den är mer anonym.– Jag fick läsa på om företaget innan jag lämnade in min ansökan, säger hon glatt. Kunde krogbranschenMen krogbranschen var välbekant efter hennes fyra år som marknadschef på O’Learys som är en kedja med sportbarer.Efter att ha pluggat handel och kontor på gymnasiet har hon studerat reklam och pr vid Stockholms universitet och och lärt sig strategisk marknadsföring på affärsskolan IHM.Finns det någon konflikt att ha en teoretisk bakgrund och jobba med alla praktiker i branschen?– Det är jag i så fall van vid från tiden på O’Learys. Mitt första extrajobb var också i butik, i Domus som det hette då, hemma i Tyresö.Hur är det annars att komma till ett nytt företag?– Jag trivs redan med att jobba i ett nytt modernt kontorslandskap. Det är spännande med en ny generation i ledningen som tänker framåt. Resultatet förra året blev också det bästa som företaget gjort.MÖTETAktuell: projektledare på Sabis och ska förändra företagets grafiska profilBakgrund: Reklam och pr vid Stockholms universitet, strategisk marknadsföring vid IHM, konsult på fastighetsbolaget Rodamco, marknadschef O’LearysFödd: 1972 i TyresöFamilj: man och två barnBor: radhus i TyresöFritid: sport, tennis och innebandy och att äta gottFavoritmat: vegetariskt, utan att vara vegetarianVill äta middag med: ekonomiprofessorn Michael Dahlén som jag haft som lärare