Engångsposter sänkte Midsona
Hälsokostkoncernen Midsona (fd Midelfart Sonesson) gjorde en förlust på 67 miljoner kronor under 2010, en försämring med 121 miljoner kronor jämfört med föregående år. Försämringen beror nästan uteslutande på engångsposter som drar ned med 118 miljoner kronor
Största delen av den förlusten är nedskrivningen av goodwill med 110 miljoner kronor och även omstruktureringskostnader. Försäljning av en fastighet lyfter en del.Omsättningen sjönk med 16 procent till 1 134 miljoner kronor. Räknat i fasta valutor var nedgången 11 procent. Övrig minskning beror balnd annat på lägre volymer till fackhandel och via direktförsäljning. Däremot har försäljning till dagligvaruhandeln och apoteken utvecklats positivt.Då det gäller enskilda varumärken är det främst Naturdiet som ökat. Men även Friggs och Mygga har sålt bra.För innevarande år tror bolaget både på högre omsättning och vinst.Ingen utdelning föreslås.