Största bryggaren växer vidare
Rörelseresultatet steg med 13,6 procent till 11,1 miljarder och vinsten före skatt blev drygt fyra miljarder.I en kommentar till bokslutet skriver företagets ledning att 2010 var ett framgångsrikt år. Satsningen som huvudsponsor på fotbolls-VM i Sydafrika ökade marknaden för bryggeriets varumärken.Arbetet med att bygga vidare på det största varumärket Bud var också lyckosamt, bland annat genom introduktion i Ryssland.Inför framtiden finns det dock en del områden där AB-Inbev vill bli bättre. Bland annat strävar man efter att sälja mer öl i premiumkategorin och man vill öka innovationstaken, exempelvis då det gäller förpackningar.När det gäller försäljningen innevarande år varnar man för en relativt svag inledning, bland annat beroende fortsatt svag ekonomi USA med hög arbetslöshet. I Brasilien ställer vädret till problem. Häftiga regn minskar törsten efter öl.Bryggeriet hoppas dock på att andra halvåret ska utvecklas bättre.AB-Inbev tycks dock inte oroa sig särskilt mycket för höjda råvarukostnader. Dessa kan mötas dels med långa kontrakt som säkrar priser dels med fortsatt effektivisering av produktionen.