23948sdkhjf

Carrefour vill koncentrera

Franska detaljhandelskoncernen Carrefour ökade 2010 försäljningen med 5,5 procent till 90,1 miljarder euro och resultatet förbättrades 9,3 procent till 3,0 miljoner euro. Nu vill man sälja av lågpriskedjan Dia och en del av  fastighetsbolaget.

Årets resultat innebär en rörelsemarginal på 3,3 procent. Räknat i fasta växelkurser och exklusive försäljning av drivmedel steg dock försäljningen med enbart 1,4 procent.Resultatförbättringen förklaras främst med den effektiviseringsplan som just nu genomförs i koncernen.Utveckling på de olika marknaderna skiljer sig åt. På hemmaplan i Frankrike var omsättningsökningen 1,9 procent. I övriga Europa föll den med 2,8 i fasta växelkurser. Bäst gick det i Latinamerika med en ökning på 14,2. I Asien var uppgången 8,9 procent.I Europa (utom Frankrike) var det problemen i Belgien som gav volymtapp på grund av arbetskonflikter. Vinsten backade med 9,8 procent. Det berodde främst på sämre marginaler till följd av fler prisaktiviteter, huvudsakligen i Spanien.I Latinamerika föll lönsamheten beroende på problem i Brasilien.i Asien är den kinesiska marknaden ett glädjeämne.I en kommentar till bokslutet säger vd Lars Olofsson att resultatnivån blev något under den förväntade men det faktum att vinsten växer snabbare än omsättningen visar att Carrefour är på rätt väg med sina rationaliseringsåtgärder.Man föreslår för sina ägare att de går med på att sälja hela lågpriskedjan Dia samt 25 procent av fastighetsbolaget. Detta ger möjlighet till koncentration på varumärket Carrefour samt att frilägga bundna värden i fastighetsinnehavet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078