Stort butiksnät höjer priser
I en intervju med norska dagstidningen Aftenposten utvecklar han sina tankegångar och menar att Norge går åt samma håll som resten av Europa , butikerna blir färre. Speciellt är det de små butikerna i de stora städerna som får stryka på foten.Soares säger att de många små butikerna i glesbygden gör att priserna kan hållas på en hög nivå.För butikerna där går inte så dåligt menar han. Avståndet till konkurrenter gör att man kan hålla upp prisnivån. Dessutom är norrmän generellt sett inte prisjägare på samma sätt tyska och danska kunder.De stora avstånden i Norge gör det i princip omöjligt för så kallad hard discount. Denna affärsidé bygger på en mycket rationell distributionsapparat. Det är svårt i ett land där det kan flera dagar för en lastbil att nå från den sydligaste delen upp till Kirkenes vid ryska gränsen.–– Tyska Lidl insåg detta lite för sent, säger Antonio Siares. Men när det gjort det sålde butikerna till Rema.