23948sdkhjf

Mjölkpulver lönsamt i tredje världen

Efterfrågan på mejeriprodukter ökar i tredje världen. Det gör att dansk-svenska Arla tjänar relativt sett mer på mjölkpulver på dessa marknader än på att sälja ost i de nordiska livsmedelsbutikerna.

I utvecklingsländerna är det redan idag brist på mejeriråvara på grund av att man inte har tillräcklig med boskap för att mätta marknaden. Med ökad inkomst ökar efterfrågan på bland annat ost och glass. Inom de närmaste 20 åren räknar statistikerna med att den inkomstgrupp som vi idag kallar medelklass kommer att öka med drygt två miljarder personer.Och även om länderna vill skapa egen produktion är det svårt. Kor trivs inte så bra runt ekvatorn eller i Söderhavet. Klimatet i Europa och USA är bättre, skriver epn.dkOch Arla satsar rejält. Enbart i Bangladesh har man i dag 40 medarbetare.Men ännu står marknaderna i Nordeuropa för 80 procent av Arlas försäljning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093