23948sdkhjf

Fairtrade passerar miljarden

Fairtrademärkta produkter i Sverige ökade med 18 procent under 2010 och uppgår för första gången till över en miljard kronor i konsumentvärde.

– Detta är en symbolisk milstolpe som också visar på att fler företag

och konsumenter i allt högre utsträckning väljer Fairtrade-märkt, säger

Morgan Zerne vd på Fairtrade Sverige.

Drygt hälften av försäljningen av Fairtrade-märkta produkter sker i dagligvaruhandeln. Choklad, kakao och drickchoklad står för den största

försäljningsökningen – 60 procent – och bananer är den produktgrupp där

Fairtrade har störst marknadsandel – 6,9 procent.– Vi kan konstatera att Fairtrade har nått ut allt bredare under de

senaste åren, men att vissa segment ligger steget före. Här är det

framförallt glädjande att se att gruppen unga konsumenter har fått upp

ögonen för Fairtrade. Det visar att Fairtrade är en viktig fråga både

idag och i framtiden, säger Morgan Zerne.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078