Cloettas resultat sjönk
Våra fortsatta satsningar på nyhetslanseringar och därmed kostnader för produktutveckling samt ökade försäljnings- och marknadsaktiviteter har under andra kvartalet inte motsvarats av förväntad försäljning, skriver Cloetta i en kommentar till resultatet för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret.Den totala nettoomsättningen under första halvåret uppgick till 557 miljoner kronor (581) och rörelseresultatet stannade på 22 miljoner kronor (37).– Vi kan summera ett andra kvartal med flera viktiga nyhetslanseringar, där våra starka varumärken fortsatt gått bra men med en försäljning som totalt minskade, främst inom smågodis och säsongsartiklar, säger Cloettas vd Curt Petri.Jämfört med motsvarande period i fjol har minskad försäljning och lägre legotillverkning tillsammans med fortsatt höga råvarupriser, pressat marginalerna och lett till ett försämrat rörelseresultat.För att få bukt med utvecklingen arbetar Cloetta med ett effektivitetsprogram:– Försäljnings- och marknadsaktiviteter optimeras och hela verksamheten genomlyses för att sälja och producera vårt sortiment effektivt. Behov finns också att höja priserna på vissa produkter, säger Curt Petri i pressmeddelandet.