Fredrik Bergström: Handeln kan dra nytta av cykeltrenden
Sedan många år har jag varit en något av en cykelfanatiker, som cyklar 100-tals mil varje år. Under de senaste åren har jag noterat ett det inte bara är vi fanatiker som gillar att cykla, utan att det också finns ett växande intresse för att cykla i alla möjliga sammanhang – och inte minst när man ska handla.
Fredrik Bergström, affärsområdeschef,teknikkonsultföretaget WSP.Nyligen kom en studie från Handelns utredningsinstitut, HUI, som visade att många i Växjö använder cykeln när de ska handla. Liknande studier finns för andra städer i Europa. Cyklisterna är en för handeln intressant och växande grupp. De köper allt fler cyklar och inte minst dyra proffsvarianter. Det har fått cykeltillverkaren Bianchi att satsa på en så kallad Flagship Store i centrala Stockholm. Forskningsstudier som WSP har gjort visar exempelvis att den typiske cyklisten i Stockholm har högre inkomster än medelinkomsttagaren. Cyklisterna kommer att bli fler och en viktig orsak är att städerna växer. I städerna är det vanligare med cykel i och med att det är ett praktiskt sätt att ta sig fram. En växande insikt om att det också är bra för miljön att inte använda bilen för mycket, bidrar också till att cykeln kommer att bli ett viktigare transportmedel. Om cykeln får samma centrala roll här som i exempelvis Köpenhamn och Amsterdam, kommer det att hända en hel del i svenska städer framöver.I ett stort forskningsprojekt åt Vinnova håller WSP för tillfället på att utreda vad som behöver göras för att förbättra cykelplaneringen och ytterligare stimulera cyklandet. De analyser vi gjort syftar primärt till att undersöka hur cykelinfrastrukturen bör förbättras. Med min bakgrund från handeln kan jag också konstatera att det finns en hel del handeln kan göra för att dra nytta av cykeltrenden. En dimension handlar om att stärka butikkedjans hållbarhetsarbete genom att skapa bättre förutsättningar för cyklande kunder. Det kan till exempel handla om bättre cykelparkeringar och system för att få hem varorna, som exempelvis möjligheten att låna cykelvagnar eller andra hemtransportslösningar. Det kan också handla om att skapa bättre förutsättningar för personalen att cykla till jobbet, vilket också är en bra form av personalvård. Men då måste det också finnas tillgång till dusch och torkskåp på arbetsplatsen.Handeln kan också ta en aktiv roll i att få kommunerna att satsa på lösningar som underlättar för cyklister att ta sig till butikerna på ett säkert sätt. I många svenska kommuner skulle detta uppskattas och också bidra till att ändra bilden av handeln som en ”trafikalstrande” del av näringslivet. En idé som handeln skulle kunna plocka upp från Storbritannien är att man för större etableringar tar fram planer för hur man ska hantera resor till och från handelsplatserna och också planer för hur man ska stimulera andra färdsätt än bil. Det är något som handeln också borde satsa på. För att få koll på vilka utmaningar cyklande kunder ställs inför, uppmanar jag alla handelns chefer och medarbetare att börja ta cykeln till jobbet och butiken. Det ger inte bara motion och ett längre liv – cyklister lever längre än icke-cyklister – utan också insikter om vilka utmaningar den växande skaran av cyklister ställs inför när de vill handla.