Tror på ökad försäljning
Handlarna tror mer på ökad försäljning i den egna butiken nu än för en månad sedan. 57 procent inom dagligvaruhandeln och 56 procent inom sällanköpshandeln tror på ökad försäljning det närmaste kvartalet.
Handlarnas
Det visar Handelsbarometern från Svensk Handel för april. – Det är glädjande, men inte förvånande att handelns framtidstro
är fortsatt stark. När svensk ekonomi visar positiva siffror påverkar
det kundens köpbeteende och handelsföretagens vilja till utveckling och
förnyelse, kommenterar Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.
Temat för Handelsbarometern var regler, och svenska handlare fick svara
mest pengar. Hälften av handlarna upplever att det som kostar mest är
att sätta upp en handlingsplan för ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
38 procent uppgav att det mest kostsamma var de skyddsronder som måste
kostar mest att beräkna exempelvis övertid och mertid enligt
arbetstidslagen.