Hallå...Annica Johansson, kommunikationschef på Kraft Foods
Ja, det stämmer. Gevalia har tidigare funnits som postorderprodukt men nu ska kaffet säljas direkt i handeln. Tidigare har Starbucks sålts men det avtalet har upphört. Därför har vi tittat efter ett alternativ inom vår dryckesdivision och tycker att Gevalia passar. Vad innebär lanseringen?– Den innebär att vi minskar Gevalias paketstorlek något. Vi kommer också arbeta fram ett marknadsföringskoncept och det lutar åt att använda The Proof is in the taste som slogan. Vi ställer också om produktionen vid vår fabrik i Gävle och det har inte tagit så lång tid. De har fixat det på 50 dagar och det är väldigt snabbt i vår bransch.Hur mycket Gevalia räknar ni med att sälja på den amerikanska marknaden?– Av princip kan jag inte ange några försäljningssiffror men jag kan säga att Starbucks kaffe i dag omsätter 400 miljoner amerikanska dollar. Det är svårt att sia om exakta siffror.Säljs Gevalia i andra länder?– Ja, det säljs i de nordiska länderna och även på Island. Det är inte någon jättestor produkt utanför Norden.Camilla Myrsten