Frågan är vad den kommer att resultera i. LRF har gjort många försök i samma riktning utan synbara resultat, skriver han i en debattartikel som publicerats i ATL.Många
minns med förskräckelse miljardsatsningarna på att bygga
livsmedelskoncernen Spira. Nu lanseras blåa och röda strategier, som i
grund och botten handlar om att slå blå dunster i ögonen på hårt
arbetande bönder, skriver han.Marknaden
efterfrågar förvisso lokalproducerade produkter i likhet med vad
medborgare gör i de flesta länder, men inte till vilket pris som helst.
Sverige lider av att råvaruproduktionen och förädlingen är alltför
småskalig med sämre konkurrenskraft och höga priser som följd, fortsätter han.
Svaton kritisk till LRFs strategi
LRF har satt som mål för sin livsmedelsstrategi att produktionsvärdet för livsmedel i primärproduktionen ska växa med 1 procent om året fram till 2020. Men Thomas Svaton, vd för Svensk Dagligvaruhandel är kritisk.