Konsumentföreningen
Stockholm, KFS, kommer i dag att överlämna en rapport till Svensk
Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen, Konsumentverket samt
livsmedelskedjor där föreningen kritiserar matkedjornas system med
kampanjvaror. Dels anser KFS att prisinformationen är förvirrande, dels att det
är konsumenten som i slutänden blir lidande av högre matpriser.
– Prisinformationen i livsmedelsbutikerna är många gånger förvirrande.
Skyltar och uttryck signalerar ”billigt” trots att det är ordinariepris
och det kan vara svårt att se hur mycket man egentligen tjänar på att
köpa extraprisvaror, säger Louise Ungerth, chef för Konsument och miljö
hos Konsumentföreningen Stockholm i ett pressmeddelande.
När föreningen besökte ett trettiotal livsmedelsbutiker i
Stockolmsområdet fann den att ordinariepris ofta saknades för
kampanjvaror, att skyltar för varor till ordinariepris och för
kampanjvaror ofta är förvillande lika och att flerköpspriserna, ”köp
fler och spara mer”, ökar. Vinsten blir väldigt liten eller så blir det
riktigt dyrt för kunden att enbart köpa en vara.
– Nu är det dags för en skärpning, säger Louise Ungerth.