23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ska bredda intresset för surströmming

Igår på Ulvön undertecknade Surströmmingsakademins ordförande Ruben Madsen och Ulvökungens dotter Elisabeth Nordqwist ett avtal om hur surströmmingen skall populariseras bland yngre.

Satsningen bygger på produktutveckling och marknadsföring genom nyakanaler under det anrika varumärket Ulvöprinsen. Surströmmingen ska på historiskt vis beredas i trätunnor och samtidigt ska man göradoftupplevelsen mer behaglig utan att smaken påverkas negativt.– Många svenskar står bakom surströmming som en del av vår nationellaidentitet, men att dessutom kunna tillgodogöra sig denna delikatesssom en kulinarisk upplevelse är en utmaning. Jag har nu bestämt migför att göra det enklare för fler att faktiskt kunna prova och njutaav surströmming, säger Ruben Madsen, Surströmmingsakademinsordförande.Ulvöprinsen skapades av Fridolf Nordqwist 1932, legendarisksurströmmingskung på Ulvön på Höga Kusten. Han byggde framgången påsin fars Oskars originalrecept från andra halvan av 1800-talet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web03