23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Organisationsförändring inom Arla

Arla i Sverige blir den 1 oktober ett eget affärsområde inom Arla Foods och Sverige-vd Christer Åberg tar plats i Arlas koncernledning.

Förändringarna sammanfaller med att Andreas Lundby och Hans-Åke

Hammarström, idag medlemmar i Arlas koncernledning, lämnar sina jobb.

– Genom förändringen får Koncernledningen en närmare dialog med kärnmarknaderna samtidigt som cheferna i Sverige och Danmark nu får direkt inflytande på koncernövergripande beslut. Det ger en bättre balans i den övergripande organisationen i Arla och nya perspektiv på våra strategiska överväganden, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.Nordiska strukturen försvinner och Arla samlar sitt varumärkes- och innovationsarbete i en och samma globala organisation. Motsvarande förändringar sker inom den danska verksamheten. Samtidigt upphör den tidigare nordiska organisationen.

De två nya affärsområdena kommer att heta Consumer Sweden och Consumer Denmark med Christer Åberg respektive Peter Giørtz-Carlsen i spetsen. Båda ledarna utses till Executive Vice President.Christer Åberg får som medlem av koncernledningen också ansvaret för Finland, som efter att Consumer Nordic upphör, blir ett självständigt affärsområde.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03