Arla accepterar de motkrav som Konkurrensverket ställer på fusionen.
Verket har beslutat att Arla måste sälja Milkos mejeri i Grådö i
Dalarna. Vid försäljningen ska Arla ha bantat kapaciteten vid mejeriet
från dagens 120 miljoner kilo färskvaror per år till 50 miljoner kilo,
vilket kommer att få konsekvenser för de anställda i Grådö. Arla måste
också sälja Milkos varumärken Bollnäsfil, Tiger, Bärry, Fjällfil och
Fjällyoghurt.Grundprinciperna i fusionen är att Milkos medlemmar blir medlemmar och
ägare av Arla Foods, på samma villkor som nuvarande Arlamedlemmar.
Arbetet med att integrera Milko i Arla sker nu stegvis med start den 1 november.– Fusionen räddar lokala mjölkbönder men det är viktigt att komma ihåg att orsaken till fusionen är Milkos stora ekonomiska problem. När vi nu måste lösa dem i den nya organisationen kommer vi inte att kunna rädda alla jobb i Milko, säger Christer Åberg vd för Arla i Sverige.
OK för Arlas fusion med Milko
Fusionen mellan de båda bondeägda mejeriföreningarna Arla och Milko har fått godkännande av Konkurrensverket. Därmed ges förutsättningar för att mjölkproduktionen ska kunna vara kvar i en stor del av Sverige.